marisbetraktelser

Alla inlägg under april 2015

Av Mari - 23 april 2015 17:28

Hade nån vag idé om en ljus, akvarelliknande målning, men den får jag nog ta tag i en annan gång. Den här tavlan blev visserligen ganska ljus, men jag tycks inte kunna låta bli att kludda på massor med färglager... Men det är ju roligt att kludda! Och ska jag komma ifrån det så får jag nog verkligen ge mig in på akvarell och det har jag inte riktigt lust till ännu i alla fall.


 



Av Mari - 22 april 2015 14:57

När jag började med akrylmålning för några år sen så var det mest för att jag skulle ha nåt att hänga upp på väggarna i min nya lägenhet. Jag ville ha nåt som verkligen var jag. Det har blivit rätt många tavlor sen dess, men mina väggar är fortfarande väldigt tomma eftersom dom flesta tavlorna hamnat hemma hos andra. Dessutom har jag så eländigt hårda betongväggar så det krävs slagborrmaskin och en ansenlig mängd våld för att få till nån fungerande upphängningsanordning, och sååå roligt är det inte att borra...


  


Målandet har ofta varit en ganska plågsam och lätt ångestfylld hobby, även om det naturligtvis också är roligt och avkopplande. Mina hårda krav på mig själv och därpå följande prestationsångest kommer verkligen upp till ytan och det är skitjobbigt! Men på nåt sätt tror jag det är en nyttig process, även om den är jobbig. Det är inte bara när jag målar som jag känner att allt måste bli så perfekt och bra som möjligt, det är ett ständigt återkommande dilemma på många områden. Ta t ex det här med jobbansökningar. Jag håller på att våndas ihjäl redan innan jag fått ner ett enda ord i det personliga brevet bara för att jag tycker att jag inte kan släppa ifrån mig en text som inte uppfyller vissa krav på utformning och korrekthet. Till vilken nytta kan man ju fråga sig. I dagsläget har ju dom flesta arbetssökande gått ett antal kurser i hur man skriver ett unikt brev som sticker ut i mängden, vilket gör att alla använder samma knep för att sticka ut och då blir ju effekten istället att ingen gör det... Men det var ett sidospår, det var målning jag skulle skriva om.


Som ett led i att bli lite mer avslappnad och våga släppa kontrollen tog jag och målade en tavla igår som för att vara gjord av mig är ovanligt odisciplinerad. Motivet blev (som det så ofta blir när jag är i farten) en katt. Jag hade en grundidé och när jag berättade för en bekant att jag hade tänkt måla en tavla så sa han att jag väl kunde måla en Helig Birma eftersom han har en sån. Och det satte sprutt på skapandet minsann. Att det skulle bli en katt hade jag redan bestämt, men jag ville göra en annorlunda och lite abstraktare variant än normalt. Friare penseldrag, färre konturer. Lämna åt betraktaren att själv i tanken fylla i dom linjer jag inte målat. Men ändå vissa detaljer som avslöjar att det finns en katt nånstans bland färgklickarna. Inte alldeles uppenbart, lite i smyg sådär. Så av den heliga birman blev det en Hemlig Birma. (Oerhört bra titel om jag får säga det själv, fyndigt och lagom dåligt ordvitseri. *nöjd*)


 

Det är svårt att få till rätt färger med mobilkameran, dom är lite skarpare i verkligheten. Apropå färger så är det också ett intressant kapitel. Jag tänker på mig själv som en "ljus" person. Inte bara pga mitt blonderade hår, utan jag tycker att jag är ljus och glad inombords. Ändå målar jag ofta väldigt mörka tavlor har jag märkt. Undrar vad det beror på? Har jag nåt hemligt mörker i mitt undermedvetna som på detta sätt gör sig påmint? Eller är det kanske het passion som visar sig i dom mättade röda nyanserna... *fniss*


Nu ska jag göra ett experiment och försöka måla en tavla som är både ljus och abstrakt, jag återkommer med bild en annan dag!


Ha det så gott!   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards